Tour de France er det største sykkelrittet i verden, og går av stabelen av Frankrike hvert år i juli. Det tre uker lange rittet arrangeres av franske Amaury Sport Organisation. 1903 var første gangen rittet ble holdt, og kun i verdenskrigsårene har det blitt avlyst. Under Tour de France bærer sammenlagtlederen den velkjente gule trøyen, kalt maillot jaune. Rittets vinner mottar en premie på 500 000 euro.

Vi har flere nordmenn som har vunnet etapper i Tour de France: Dag Otto Lauritzen, Kurt Asle Arvesen, Edvald Boasson Hagen, Alexander Kristoff og Thor Hushovd. Sistnevnte har for øvrig vunnet hele ti etapper totalt.

En fryd å følge med på

Har vi ikke anledning, eller kondis, til å delta i Tour de France, har vi i det minste muligheten til å få med oss rittet fra stua hjemme, eventuelt på en sportsbar. Rittet vises alltid på TV, og bare det å følge med på syklistene føles som en reise gjennom flere franske turistbyperler. Foruten Paris kan vi her nevne Le Havre, Dunkerque, Metz, Strasbourg, Grenoble, Nice, Marseille, Perpignan, Luchon, Bayonne, Les Sables d’Olonne, Brest og Cherbourg.

Som tilskuere bør vi la oss inspirere

Vi er ikke rent få i de tusen hjem som samler oss rundt storskjermen i juli hvert år for å se Tour de France. Forhåpentligvis tar vi lærdom fra de spreke rytterne og lar oss inspirere til å begynne å sykle lange etapper. Blir vi sittende foran TV-skjermen gjennom de tre ukene rittet foregår, bør vi i ettertid komme oss ut av huset og begynne å trå. Vi bor i et land fullt av sykkelstier og veier som egner seg til sykling.

Om ikke vi har noen gul, grønn, hvit eller klatretrøye å bære, eller noen premiepott på hundretusener av euro å vinne, må vi finne andre måter å motivere oss på. Å sykle lange distanser er god trening, i tillegg gir det oss mestringsfølelse å komme fram til tenkt destinasjon. Det er også en idé å gi seg selv intensiver for å komme seg ut og trene; å ta seg et kakestykke eller en pils i kveldssolen kan gjøres med god samvittighet etter endt sykkeltur.

Finn måter å motivere deg på

Å gi seg selv muligheten til å skeie ut før du har gjort noe produktivt, kan fort gi skyldfølelse. Usunne utskeielser smaker bedre når det kommer som belønning etter å ha syklet lengre etapper. Vi har dessuten flere lokale sykkelritt på gang innenfor Norges landegrenser hvert eneste år. Er det for sent for deg å melde deg på førstkommende ritt nær deg, kan det være en god idé å forberede seg til neste års ritt ved å sykle jevnt og trutt for å holde deg i rett form.