Triatlon består foruten sykling av svømming og løping. Rekkefølgen er alltid svømming, sykling, løping, men distansen for hver aktivitet kan variere. En triatlon-konkurranse går på tid, og har fellesstart for deltakerne. Denne spesielle og allsidige sporten kan være en idé å prøve seg på for sykkelentusiaster som ønsker å få mer ut av syklingen. I Norge har vi Norges Triatlonforbund, som er medlem av Norges Idrettsforbund. I tillegg er forbundet med i International Triathlon Union.

Nødvendig sykkelutstyr

Skal du prøve deg på triatlon, gjelder det å ha en sykkel egnet for oppgaven og som oppfyller dine behov. Sykkelsko bør du også ha – her finnes det egne tri-sykkelsko. Vanlige sykkelsko kan også funke. Du må selvfølgelig også ha en godkjent sykkelhjelm. Solbriller kan også komme godt med; disse kan også brukes til løpingen. Sadel-veske med nødvendige reservedeler bør dessuten være på plass. Noe av det viktigste å ha på sykkelen, er holder til vannflasker. Her skal det under ritt selvfølgelig være en full vannflaske.

Alt dette utstyret er selvfølgelig lurt å ha med uansett hvilken sport som involverer sykling du deltar i. Foruten badeutstyret som hører hjemme under triatlon, er det vanlig å ha med seg energibarer og en GPS-klokke. En slik klokke gjør at du har kontroll på farten, mens energibarene kan gi en sårt trengt energiboost når det trengs. Som nevnt varierer lengden på de forskjellige disiplinene, men ved mini-triatlon er det vanlig at syklingen går over rundt 18–20 kilometer. Svømmingen er gjerne mellom 200 og 400 meter, mens løpingen er på 4–5 kilometer. En triatlon-konkurranse tar det mellom 4–6 uker å forberede seg til.

Triatlon har vært en del av De olympiske leker siden år 2000. Her består det av 1 500 meter svømming, 40 kilometer sykling og 10 kilometer løping. Typisk varighet er inntil tre og en halv time. Synes du triatlon virker som noe for deg, finnes det ferdiglagde treningsprogrammer på nett du kan sjekke ut. Både erfarne og nybegynnere kan snappe opp gode tips på siden vi lenket til. Er du glad i å sykle, og i tillegg er en ålreit svømmer, er det bare å teste ut sporten. Triatlon er alt annet enn ensformig; har du først fått sansen for det går du neppe lei med det første.